Treiterende Tractors

Wie draait er mij dit jaar een loer? Of word ik zelf de loerdraaier? Redelijk herkenbare vragen in aanloop naar die eerste april. Vanwaar komt de 1 april-traditie? En wie heeft beslist dat ik vorige donderdag zo hard moest worden aangepakt?

Het leukste verhaal rond de oorsprong van April Fools' Day is diegene die terugkeert naar 1582. Frankrijk schakelde van de Juliaanse kalender naar de gregoriaanse, die we nu kennen. Simpel gesteld: Nieuwjaar vieren we sindsdien op 1 januari in plaats van 1 april. Zij die eind maart nog in feestmodus zaten en dus de boot hadden gemist, waren de aprilvisjes - oftewel poissons d'avril.

Puffen, blazen, zuchten en zagen

Donderdag 01/04/'21 was niet mijn favoriete dag van dit jaar. Na een laatste verplichte verlofdag bij meer dan twintig graden stond de teller Ongelezen Mails op vree veel. Zo'n werkdag waarop alles wat lijkt tegen te slaan. Facturen kloppen minder dan ooit, het systeem heeft een pauze genomen en zegt bijna letterlijk dat ik ook iets mag doen voor mijn geld. Ik ben al een vrolijkere Frans geweest.

Na acht uur puffen, blazen, zuchten en zagen fleurde een boodschap van onze directie me een beetje op. Het bereiken van een nieuwe mijlpaal verdiende een flessie bubbels voor elke werknemer. Ik kon niet snel genoeg naar huis om die te kelderen. Die opwaartse spiraal tijdens deze eerste april was een grote misleiding. Een fout gevoel van vertrouwen in het einde van de mijn aprilvisserij. Ineens was het moment aangebroken voor het orgelpunt. Een half dozijn leden van de landbouwgemeenschap werd gecast in de hoofdrol.

Vijftig is goed

Effe ter verduidelijking: ik geniet van autorijden, als het vooruit gaat. Ik ben zo'n chauffeur die de richtingsaanwijzers vaker gebruikt om in te halen dan om effectief een straat links in te slaan. Ik zwaai regelmatig met de armen en gebruik mijn stuur als boksbal wanneer een co-chauffeur me irriteert. Waarom rijdt iemand vijftig waar zeventig mag? Zeggen jullie ook "nee dank je, vijftig is goed voor mij" wanneer jullie ineens zeventig miljoen winnen met Euromillions? Ik dacht het niet.

Woon je in de boerenbuiten, dan weet je; hier komen boeren buiten. Voor hen is telewerken namelijk geen optie. Zij zorgden er massaal voor dat mijn autoritje naar huis allesbehalve ontspannend werkte. Over een parcours van dertig kilometer doken er liefst zes boerenkoetsen op mijn route. Gemiddeld is dat één per vijf kilometer en iedereen weet dat je ze niet zomaar voorbij rijdt. Zeker wanneer er een Peugeotje in het wiel van die eerste tractor blijft hangen. "Ge moogt ook uw rechtse pedaal gebruiken", citeer ik.

Ultramodern communicatienetwerk

Landbouwen is een zeer oud en traditioneel beroep, maar anno 2021 zijn tractors uitgerust met een soort ultramodern algemeen communicatienetwerk. Hoe ik dat weet? Die zes boeren stonden donderdag met elkaar in contact om mij het leven zuur te maken. 
"Hij vloog me net voorbij en rijdt richting spoorweg, probeer hem daar te blokkeren", zei Karel. 
"In deze kronkelbaantjes kan ik hem wel een dikke kilometer ophouden", repliceerde Teun. 
"Geef me een seintje als hij in Oudenaarde komt", hield Pol zich klaar voor mijn passage.

Donderdag rond halfvijf in Waregem vertrokken en door al die vertraging net op tijd thuis om Kasper Asgreen op zondag de Ronde Van Vlaanderen te zien winnen. Zo voelde die eerste april voor mij aan. Ik plan nu al mijn wederwoord voor 2022.

Voor iedereen, op zes tractors en een Peugeotje na, een gelukkige paasmaandag!

Reacties