Social Detoxing



Social distancing zal een van dé trefwoorden van 2020 worden, maar zelf probeerde ik recent een ander experiment: Social Detoxing. Insiders bevestigen dat mijn smartphone zelden ergens anders dan aan mijn vingers hangt. De kans dat je binnen de zestig seconden een antwoord krijgt op een berichtje is eigenlijk zelfs té groot. Ik ben die vervelende kerel die tijdens het eten met vrienden of familie toch minstens één keer Facebook, Instagram of Whatsapp checkt. Tot eind 2019 was ik zelfs in staat om de volledige Wolf Of Wall Street te bekijken met dat toestelletje in mijn handen. 

Een werkdag schermtijd

Dat laatste leerde ik mezelf al af, maar toch zijn dit de harde cijfers van mijn schermtijd: ik kreeg tijdens de voorbije lockdownweek dagelijks zo'n driehonderd meldingen en raapte die intussen overgebruikte iPhone 171 keer per dag op. Ik keek gemiddeld tussen zes en zeven uur per dag naar dat schermpje, wat dichter bij een werkdag dan bij mijn nachtrust aanleunt. Net iets minder dan de helft daarvan werd aan sociale media gewijd. Dat komt neer op bijna één volledige dag (22 uur) per week.  I have issues, zo veel is duidelijk.

Daarom waagde ik me tijdens de lockdown aan een dagje Social Detoxing. Het doel; van middernacht tot middernacht geen enkel contact met iemand uit de buitenwereld. Exit Whatsapp, Messenger, Outlook en hun soortgenoten. Natuurlijk moest ik familie en enkele vrienden vooraf inlichten. Het risico op ongerustheid en meldingen aan de Cel Vermiste Personen was anders te groot geweest. Dat besef was misschien nog een grotere confrontatie dan de volgende 24 uur. Een eerste noodzakelijke en vrij gemakkelijke stap was het uitschakelen van alle binnenkomende meldingen. Zelfkennis zei me dat elke biep of tril de opdracht moeilijker zou maken.

Laatste greintje zelfbeheersing

Het eerste driekwart van die bewuste vrijdag viel opmerkelijk goed mee. Eerst en vooral sliep ik wat langer om de dag zo kort mogelijk te maken. Ik begon met een uitgebreid ontbijtje met de krant erbij, gevolgd door enkele kruiswoordraadsels en binaire puzzels. De hoofdtaak van de dag was een degelijke poetsbeurt van de woonruimte. De telefoon helemaal aan de kant leggen lukte echter niet. Dat behoort al tot Detoxing voor Gevorderden en ik ben in het beste geval een amateur. Spotify is cruciaal voor de muzikale ondersteuning en in Candy Crush steeg ik van level 1338 naar 1353. Ik zette de kat zo wel heel erg dicht bij de melk, want de social media-apps waren slechts een vingerveeg en -tik verwijderd. Het laatste greintje zelfbeheersing hield gelukkig stand.

Na een vrij eenvoudig avondmaal plofte ik met een overdreven dessert in de zetel voor Temptation Island en wat Netflix. Vanaf halfelf ’s avonds kreeg ik de eerste ontwenningsverschijnselen en in die laatste zestig minuten tot middernacht brak de hel net niet helemaal los. Klokslag twaalf uur betekende opdracht volbracht en Social Detoxing overleefd, oef! De eerste stap richting het aanpakken van mijn slechtste eigenschap is gezet. De volgende uitdaging is mijn gsmgebruik limiteren en ooit misschien zelfs een dagje zonder smartphone tout court... Ik ben niet gelovig, maar God sta me bij.

Dit zijn de absurde grafieken van mijn smartphonegebruik tijdens de voorbije lockdownweek

Reacties

  1. Waar #Covid-19 al nie goed voor is :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je te veel tijd om handen hebt moet je al eens iets proberen ;-)

      Verwijderen
  2. Voor wanneer de start-to-social-detox lessen? Ik ken wat mensen die het nodig hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar, na het lezen van jouw tekst, overweeg ik het zeker! Nice work hero!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moet ik ook eens proberen, verlies ook veel te veel tijd van mijn dag daaraan. Knappe prestatie!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten