To Vaccin Or Not To Vaccin


Geen legendarisch versregeltje uit het Shakespeareaanse Hamlet, wel de Ham-vraag van 2021. Over Pfizer/BioNTech, Moderna of AstraZeneca-Oxford had ik amper mijn kop gebroken. Het leek immer de evidentie zelve. Tot de vraag werd gesteld en de antwoorden uit alle richtingen kwamen. To Vaccin or Not To Vaccin, dus?

(Meer dan) de helft van ons land schreeuwt om zo snel mogelijk terug te keren naar onze oude leventjes, met een draaiende economie en boomende horeca. Ondanks het feit dat ik vrede neem met de situatie - de ene dag al wat meer dan de andere - behoor ik ook tot die groep. Iedereen die deze ervaring in de achteruitkijkspiegel wilt zien, moet zich toch ongetwijfeld onmiddellijk laten inenten als de optie zich presenteert? Of schuilt er meer hypocrisie in ons dan we vermoeden? De ene dag protesteren tegen de sluiting van de kleine zelfstandige en de volgende dag protesteren tegen de inname van de verwachte oplossing voor dit alles? Een zoektocht naar logica leverde die ook wel enigszins op. De gewone sterveling heeft meer vragen dan hij antwoorden krijgt. Deze remedie is toch (te?) snel gevonden en slaat elders al aan, maar dat is ook slechts een succesverhaal op korte termijn. Wat met (schadelijke) gevolgen op lange termijn? Eli kaartte het gevoel van schijnveiligheid aan: Wandelen we weldra allemaal weer zorgeloos over straat omdat het goedje van Pfizer door onze aderen loopt, tot het moment dat iemand mét vaccinatie alsnog positief test en ons angstiger maakt dan voorheen? Er was al iemand de eerste met twee positieve stokjes in de neus. Je zou maar de eerste moeten zijn bij wie het vaccin niet werkt.

3.710.000 Belgen voor je

Als je tot een laagrisicogroep behoort krijg je het volgende te lezen: Jij kan in FASE 2 gevaccineerd worden. In totaal zijn er naar schatting zo'n 3.710.000 Belgen die voor je in de rij staan. Geen beroep waarbij het vaccin vereist is en geen medische achtergrond die van mij een risicopatiënt maakt. Nog eventjes wachten op dit dilemma dus. Van zodra je aan de beurt komt, zal je ongetwijfeld al mensen kennen die zich aan de inenting lieten ondergaan en bijgevolg ook weten wat de eerste bijwerkingen waren. Bij alle twijfelaars is het morele en sociale aspect de voornaamste reden voor de balans. Gezonde en sportieve twintigers die wellicht amper iets van de ziekte zouden voelen, kunnen wel hun dertig jaar oudere mama, buur of collega het ziekenhuis injagen bij besmetting. Dat idee alleen al staat bovenaan de pro-kant van mijn lijstje. Daarbovenop komt de verpletterende realiteit dat we al van bij geboorte vaccinaties krijgen tegen kinderziektes die honderden jaren geleden dodelijk waren. De aangestelde remediezoekers begonnen nu ook niet van 0 met wat Dafalgan en een hoeveelheid hoestsiroop. Waarom niet andermaal het vertrouwen leggen in de handen van de wetenschap en hopen dat we niet over tien jaar in een slechtere situatie zitten door de neveneffecten. Baat het niet dan schaadt het (misschien?) niet. Het levert je bovendien sowieso al je ticket voor Werchter op, als dat je overtuigt.

Naar alle waarschijnlijkheid zal ik mijn bloedvaten openen voor zo'n spuitje. Voorlopig zijn er iets meer redenen pro dan contra én is er de verwachting dat ik meer zal weten na de vaccinatie van zo'n dertig procent van mijn landgenoten. Aan de bijna vier miljoen Belgen die voor mij in de rij staan: To Vaccin or Not To Vaccin?

Reacties