Donald's McDonald's-Dieet


Soms heb je eens een moment nodig om bepaalde zaken in perspectief te plaatsen. Voor mij was dat de kennismaking met een zekere Don Gorske. De context: ik was een dag eerder voor de tweede keer in enkele weken tijd naar de drive-in van een McDonald's geweest om er van een paar cheeseburgers te genieten. De zweem van schaamte verdween toen ik in de eerste aflevering van de Netflixserie History 101: Fast Food de bovengenoemde Donald - soms is iets voorbestemd - in beeld kreeg. 

Voor ik verder ga wil ik alle diëtistes, fitnessfanaten en andere gezondheidsgoeroes waarschuwen: de komende blokjes informatie zijn niet voor gevoelige lezers. Het openingsbeeld van de twintig minuten durende documentaire toont hoe de 57-jarige Donald Gorske op 17 mei 2011 in een plaatselijke McDo in de bloemetjes wordt gezet. Zijn prestatie? De Amerikaan staat in Guinness World Records met de mijlpaal van 25.000 Big Macs. Ja, hij had ze geteld wegens een voorliefde voor cijfers. Ja, het waren er echt 25.000 sinds hij precies 39 jaar ervoor zijn eerste negen (!) op één dag had gekelderd. De rest van de aflevering gaat over fastfood in het algemeen, maar in mijn fascinatie - als dat hier al het juiste woord is - voor de echte McDonald ging ik op onderzoek. Mijn vijf cheeseburgers op vier weken tijd waren al lang vergeten en vergeven.

Only in America 

Zo'n bizar wereldrecord levert je in de Verenigde Staten blijkbaar enige roem op. Hij opent dus een nieuwe Netflixserie, verscheen in een documentaire en deed in een drietal talkshows zijn verhaal. Only in America.. Toen hij die opmerkelijke prestatie neerzette was hij gedurende 39 jaar slechts acht dagen niét naar zijn favoriete restaurant geweest: door een sneeuwstorm, door een paar uitgelopen werkdagen en toen zijn moeder overleed. Dankzij een gemiddelde van net geen twee per dag overschreed Gorske in mei 2018 de kaap van dertigduizend. Zijn innames bij McDonald's zijn goed voor negentig procent van zijn dieet en hij vriest uit voorzorg wekelijks enkele burgers in. Hij viert verjaardagen met kaarsjes in een Big Mac en houdt elk kasticketje en elke verpakking in een verzameling bij. Zijn absolute liefde voor de smaak én zijn zelfverklaarde dwangstoornis zijn de redenen voor dit absurde fenomeen. Na verwondering kwam jaloezie. Ik moet maar naar een hamburger kijken en kom al een kilo bij. Deze excentriekeling eet er elke dag een paar en vermijdt groenten en fruit, maar blijft op zijn gewicht en blijkt over een goede gezondheid te beschikken. Wie zich afvraagt hoe Donald de voorbije Coronamaanden overleefde: de restaurants werden gesloten, maar dankzij de drive-in of McDelivery moest Gorske zijn lievelingseten nooit missen.

Sommige dingen zijn nu eenmaal niet eerlijk. Toch verkies ik mijn trage metabolisme boven Donald's McDonald's Dieet. Voortaan voel ik me nooit meer slecht als ik me in een zwak moment aan een guilty pleasure waag. Ik was een liefhebber van McDonald's en zal dat altijd blijven, maar in de vergelijking met Donald zal I'm loving it nooit meer hetzelfde betekenen.

Reacties

Een reactie posten