Tournée Abnormale


Née, ik doe niet mee! Ik zeg het luidop en ik meen het. In tegenstelling tot onze noorderburen heb ik het niet over de coronamaatregelen, al wordt het moeilijker. Ik verwijs nu naar Tournée Minérale. Zonder gezelschap, togen en dansvloeren toch een veel minder noodzakelijk initiatief.

De Stichting tegen Kanker en De DrugLijn kwam er in een ver verleden (2017) mee op de proppen: Een maand lang geen druppel alcohol aanraken. Om mensen warm te krijgen kozen ze niet toevallig februari. Dat telt - uitgezonderd schrikkeljaren - drie dagen minder ontwennen dan zeven andere maanden. Zo bekomen we eventjes na een dreigende overdosis cava, glühwein en jenever. De kerstmarkten en nieuwjaarsrecepties behoren tot de geschiedenis en voor terrasjes is het nog enkele weken wachten. Een slimme woordspeling op de populaire Tournée Générale is het helemaal geen fout idee om de lever één keer per jaar wat rust te gunnen. De échte sterke karakters doen het losjes tijdens de feestdagen. Voor hen zet ik speciaal mijn petje op om het af te doen. Ook voor zij die liever Tournée Carnaval vieren en die 0,0% anders inplannen, chapeau. Wat dat betreft breken die rebelse Nederlanders toch echt mijn klomp met hun Dry January. Zelf voelde ik nooit echt de behoefte om eraan mee te doen, wegens een volledig gecontroleerde alcoholconsumptie: Choco Pops met Baileys als ontbijt eet ik enkel wanneer de melk op is - tijd om dat op het boodschappenlijstje te zetten. De dagelijkse Irish Coffee drink ik vooral omdat die Ieren me altijd zo vrolijk lijken. Zou het trouwens toeval zijn dat smaakverlies een veel minder voorkomend symptoom van de Britse variant is? Ik wijk af. Niet dat ik een deelname overwoog, maar op persoonlijk vlak liep Tournée Minérale vorig jaar al op 1 februari klokslag middernacht af, daar in de Jägerbar.

Gelegenheidsdrinkers

't is natuurlijk ook een uitdaging die we tussen pot en pint met enkele vrienden aangaan. Na pot vijf klinkt dat als "gij kunt dat niet", voor pint twaalf wordt het "ik kan dat wel en gij doet mee" en zo geschiedde. Vandaag behoren Tournées Générale, Joviale, Marginale en Carnaval tot de categorie Digitale of Illegale. Zonder mijn ontbijtgranen mocht ik me al bijna aanmelden bij de Geheime Geheelonthouders. Een maandje rehab kan nooit kwaad, ongeacht hoeveel je anders wel of niet drinkt. Toch biedt deze maand toch nooit hetzelfde tegengewicht als de voorbije vier edities? Jaargang vijf is daarom Tournée Abnormale. Zouden er echt mensen zijn die de afgelopen maanden nog meer alcohol achterover sloegen dan vroeger? Die in 2021 meer in hun keuken dronken dan pakweg eind 2019 op café? Sorry, maar dan heb je andere problemen. Mijn lever zit al bijna een jaar in een door de overheid opgelegde - noodzakelijke, uiteraard - ontwenningskliniek. Overbevolkt, want al mijn collega-gelegenheidsdrinkers zitten naast mij. Neem ons nu toch onze bubbels met bubbels niet af? Van zodra het normale gangetje terugkeert naar onze leventjes zal ik eens een maandje mineraliseren. Volgens de korreltjes uit mijn kopje Choco Pops ziet de eerste periode post-Corona er als volgt uit: Beginnen met roekeloze overcompensatie, waarna al snel weer gewenning optreedt. Vervolgens waag ik me aan een 28-daagse non-alcohol, naargelang de planning dat toelaat. De handrem optrekken zal dan wel hoognodig zijn. Ik roep daarom nu al Tournée Cruciale in het leven.

Dit is zeker geen pleidooi tegen een belangrijk en deugdelijk initiatief. De deelnemers van om het even welke uitdaging verdienen respect. Aan zij die net Dry January overleefden en zij die kwartweg Tournée Minerale zitten, proficiat. Ooit word ik een van jullie. Tot dan wil ik gewoon goed ontbijten.

Reacties

Een reactie posten