Perspectief


Zondagmiddag zet ik me aan de laptop. De goudgele zon schijnt fel en aan de helder blauwe lucht hangt amper een maagdelijk wit wolkje. Net iets te warm om buiten te zitten. Luxe. Waar waren die goudgele, helderblauwe en maagdelijk witte tinten midden vorige week? Toen het bruine water talloze landgenoten letterlijk aan de lippen stond? Een lesje in perspectief geleerd. De Nederlandse taal kent een onbeperkt aantal woorden, maar weinig ervan kunnen omschrijven wat het Europese volk net meemaakte. Ik probeer het dus ook niet.

LUXEPROBLEMEN

De dingen in perspectief zetten: De subjectieve bril afnemen en zaken vanuit een breder standpunt overzien. 't levert je gegarandeerd een schuldgevoel op. We durfden te zeggen dat het te nat was toen het enkele dagen na elkaar regende. Dat durven we de komende jaren niet meer. Zelf keer ik nog eens terug naar mijn Huis van Pandora. De klaagzang over hoe de wereld instortte toen bepaalde aspecten van de woonst niet (naar behoren) functioneerden. Vandaag slaat het besef dat het luxeproblemen waren me in het gezicht.

Hoe erg is een licht lekkend plat dak wanneer anderen op hun plat dak moeten schuilen om droog te blijven? Vier emmers en vijf andere potjes volstonden om alles op te vangen. Begin er in de geteisterde gebieden maar eens aan, met vier emmers en vijf andere potjes. Hoe erg is een halve centimeter water in je keuken wanneer er in andere keukens alleen maar water staat? Twee mensen die een uurtje zwoegen om het water met een aftrekker naar het koertje te begeleiden en mijn keuken was droog. Begin er in Pepinster maar eens aan, met twee aftrekkers. Hoe erg is een haperende garagepoort wanneer andere garagepoorten met een stroom water op het dak van de buren belanden? Wat olie en wat mankracht losten mijn probleem op. Begin er in Namen maar eens aan, met olie en wat mankracht.


STEUN

Perspectief voor de toekomst hebben: Vooruitzichten en mogelijkheden voor de komende jaren. Welke mogelijkheden hebben de vele slachtoffers van deze waterramp nu? Wachten tot het peil overal voldoende is gezakt om de concrete schade op te meten. Vervolgens wachten tot de verzekeringsdossiers worden afgerond om aan herstel te beginnen te denken. Tot slot, in vele gevallen, aan een levenswerk van huisje-tuintje herbeginnen. Wij proberen te helpen met wat we kunnen. Of net iets meer, want de overheid geeft er ons nog een fiscaal voordeel voor. Financiële en materiële steun zoveel we kunnen dus, maar alweer geldt perspectief. Wat voor mij veel is, zal ginds niet veel doen. Alle beetjes helpen, dus stort ik een bedrag dat ik aankan en doneer ik gerief dat ik kan missen. Alles via het Rode Kruis.

Jammer genoeg zullen gedoneerde goederen of andere middelen niet alles verhelpen. Alle materiële schade verdwijnt in het niets wanneer we het menselijke leed zien. Voor de verloren mensenlevens houden we op 20 juli een dag van nationale rouw. Daarna pikken wij onze levens goedbedoeld weer op en kunnen we enkel hopen dat we het zelf nooit hoeven mee te maken.

Reacties

Een reactie posten